Näsbykôlla

Alla inlägg under augusti 2009

Av Kalina - 19 augusti 2009 19:45

Idag har det varit saftkokning på schemat. Ärtan skulle skolas in på nya förskolan och när hon var uppskjutsad till Trollet tog jag, mannen, vovven och Myran en rejäl promenad.

Efter det tog vi itu med dagens stora projekt, saftkokning.

Det är ju lite pyssel och knåp att koka saft, inte särskilt svårt, det är mer att det är rätt kladdigt göra och en del olika moment, men jag lovar, det belönar sig.

Efter ca 50 liter saft så var matkällaren full, nu har vi så vi klarar oss i hösten. det blev körsbärssaft och rödavinbärssaft.

Sedan måste man ju tänka på framtiden så vi passade på att gå till svärfar och plocka körsbär, dom var riktigt mogna nu. Plockade ca 25 liter, det räcker ju till några saftflaskor. :o)

Nu har vi änrligen gjort kväll här hemma. Är lite förkyld så jag känner mig tröttare än vanligt, blir nog en tidig kväll.

Av Kalina - 16 augusti 2009 19:39

Vilken dag, vilken dag. Vi gick upp i hyfsad til hela familjen, utom ungarna förstås, de gicg ju som vanligt upp i okristlig tid. Vi åt vår frukost sedan drog vi iväg till skogs. Till Skäppsjön drog vi för att se över mina fyra älgpass. Vilket jobb. Mannen gick runt och rögde med röjsåg och motorsåg, jag tog hand om ungarna, plockade blåbär, gick runt med yxa och kvistade gamla grenar samt klippte och sågade av en del som satt i vägen. Nu vorde det väl fanken om jag inte skulle kunna skjuta en älg om det kom någon. Nu har jag iallafall förutsättningarna. jag hittade förutom blåbär och lite hallon, en hel hög med blek taggsvamp! :o)

Det jobbigaste var väl att Myran är så otroligt rädd för sin far då han är klädd i sin skyddsutrustning och låter illa när han sågar och röger. _läskigt! säger hon och gömmer ansiktet. Tror ändå hon fick lite träning eftersom det blev rätt mycket röjt den här dagen. jag hade fixat pastasallad och vi hade med en mängd frukt och bullar.

När vi kom hem kände vi oss totalt slutkörda.

Jag fräste på svampen lite, men sedan blev det faktiskt pizza, svampen fick vänta till älgköttsgrytan dan därpå. :o) 

Av Kalina - 13 augusti 2009 19:00

Kära vänner som läser min blogg, nu var det en hel evighet sedan jag skrev. Livet har liksom bara rullat på i ett oerhört snabbt tempo (igen). Har dock haft mycket trevligt på sistonde. Min syster L skulle firas i lördags så jag och min anadra syster for över till henne till lunch, vi gjorde sushi! Å gott blev det. Trodde det var svårare än var det var. Det blir fler gånger hemma. Efter sushi tillagningen piffade vi till oss och for till Dalhalla. Vi skulle se Trollflöjten. Vi hade med oss den goda sushin och jag kan lova att folk såg avundsjukt på oss när vi satt där och smaskade på både misosoppa och de goda bitarna. 

Trollflöjten hade sats upp av dalhalla och den var helt fantastisk, lite modernare men samma otroliga musik. Jag grät av välbehag och lycka flera gånger. 

Efter operan var slut kände vi inte riktigt för att åka hem, men vad gör man i Rättvik en lördagkväll kl 23.30 efter alla turister lämnat oss. Vi åkte runt och kikade lite och fastnade tillslut för Bowlingen. Där såg vi att det var tänt. Nu var vi ju inte speciellt "gå ut piffade" Vi var ju fixade för dalhalla och det är ju inte direkt gåut kläder men vi tänkte att det spelar ju ingen större roll, en öl och sedan skulle vi ju dra hem.

Vi kom in i den rätt testosteronstinna salen, musik och ändå rätt skapligt med folk. Vi beställde lite dricka och satte oss. Det kom en bra låt och då gick vi ut på dansgolvet. Då kände vi oss som sockerbitar, plötsligen fullkomligt sögs flugorna = killarna åt vårt håll. Man sträcker på sig lite extra, än så duger man tydligen. :o)

Vi dansade en massa och prata en del med några trevliga människor sedan drog vi hemmåt.


Igår kom min kära vän E hit med sin make och son. Underbart att få umgås med dom. Vi grillade gott och spelade kort. Idag tog vi först en promenad till bondgården sedan for vi iväg till Buffils för att äta lunch. En riktig toppendag.


Imorgon ska Ärtan få hälsa på, på sitt nya dagis. Spännande!



Ovido - Quiz & Flashcards