Näsbykôlla

Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Kalina - 13 oktober 2009 18:24

Dagen började inte lysande precis, vaknade med migrän som förmodligen berodde på alla rök som inhalerades igår och sen är det ju lite spännande med jakt, man blir lite spänd emellanåt.

Idag gick iallafall lämningen på dagis bra, kom in i skogen rätt kvickt och tillsammans med A gick jag till mitt pass. Till min stora fasa blåste det nordligt idag, rätt kraftigt också. Jag hade en filtduk som jag monterade upp som lite vindskydd, sen var det elden, inte så lätt att få till den idag, märkte att det dels var lite svårt att få fyr till att börja med och sedan var det svårt att få elden att stanna där jag ville ha den, men det var ju bara att försöka få till det. Efter en timme frös jag så mycket att jag behövde röra på mig lite, inte något hade skjutits på den första timmen. jag gick runt passet för att plocka lite större stenar för att hålla elden på plats, sen tog jag mig lite smörgås och te. När klockan närmade sig elva hade jag rätt tråkigt, väldigt tyst och inga rapporter om älg, men då såg jag något i ögonvrån, något mörkbrunt, trodde först det var en älgkalv, jag ställde mig upp, la ann och försökte sikta, men jag sänkte bössan då jag förstod att det inte var någon älg, det var - en björn! Så himla häftigt, jag hann inte ens bli rädd, eller få den berömda björnfrossan, jag var helt lugn. Den var ca 40-50 meter från mig och sprang lyfsade, den stannade och kikade lite men eftersom vinden blåste kraftigt mot mig så tror jag inte den såg mig eller kände lukten av mig. Den fortsatte en bit bort och stannade till igen, jag rapporterade över radion samtidigt som jag såg den lufsa iväg.

Ett brett leende spred sig över mina läppar och jag tackar Gud för att jag fick se den.


Sedan kom det över mig, migränen fanns ju fortfarande kvar och jag fick det jobbigare och jobbigare, rök i ansiktet och frös så jag skakade, älgen höll sig långt borta från mig, dom vill ju inte gärna komma dit det gått björn, jag hörde maken - jaktledaren rapportera över radion att det var dags att ställa pm då det inte blivit nått, dags att plocka ihop och dra sig till bilarna och till vår mötesplats, det var ju typiskt att jag nu måste försöka släcka den eld jag kämpat så med.

Vi träffades vid buderne och jag beslutade mig för att avbryta, kände att huvudet höll på att explodera, jag behövde komma i säng och få medicin i mig.

När jag ätit lite och fått mig över en timmes sömn, tog jag mig lite kaffe och huvudvärken var över, skönt!

Drog till dagis och hämtade flickorna och sen har det rullat på hela kvällen, mat, tandborstning osv. Jag har även stekt typ 50 köttfärsbiffar, lite förberedelser inför imorgon då vi ska bjuda hela laget på mat.

Imorgon blir det långdag, och jag ska få ha en bärbar gasolkamin på passet! :o)

Ovido - Quiz & Flashcards