Näsbykôlla

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2009

Dag 1

Av Kalina - 12 oktober 2009 19:59

Så var det den första dagen, min första dag på älgjakt som jägare. Dagen började tidigt, gick upp klockan fem, förberedde allt som inte kunde förberedas igår. Väckte flickorna och medand mannen drog iväg till skogs så skjutsade jag upp flickorna till sina dagis och sedan drog jag mig upp till Skäppsjön jag med. Där samlades vi och pratade igenom lite kort innan vi drog till våra pass. Gissa om jag var spänd!

Jag kom fram till mitt pass för dagen, ett vägpass. Satta mig ner på ryggsäcken, laddade och satt tyst som musen, den första timmen efter att jägarna har gått upp på passet kan det hända mycket. Men det hände inte så mycket mer än att jag började frysa. Jag eldade lite och det blev genast bättre. Plötsligt ropade T i radion att han skjutit på kalv, nu blev det liv i luckan, min man drog iväg ditåt med hund och allt för att se. Visst det gick bra och snart hade ett par skyttar fullt upp med att ta hand om kalven.

Jag började bli sugen på lite förmiddagsfika och tog en macka och lite te. Sen var det bara att vänta och titta och vänta lite till.

Jag kan inte säga att jag hann få tråkigt, men nog blir man rätt stel av att sitta en hel dal, speciellt som det blåste nordligt och det helt plötsligt började snöa.

Lite mer tid gick, jag reste mig, gick lite runt passet, la på mer ved, åt lite lunch -ägg, koppsoppa och smörgås. Bästa som ja satt där, det började snöa igen, så hörde jag spillkråkorna larma, och där plötsligt framför mig, ca 80 meter inne i skogen sprang tvä älgar, jag tror att det måste ha varit två hondjur, typ kvigor, men det gick för snabbt för att ens ha en suck att hinna skjuta. Men så spännade att ändå få se dem. Maken kom med hunden och spårade lite, dom hade tyvärr dragit ur såten.

Jag tog mig lite eftermiddagskaffe och fick då höra att min svåger skjutit på tjur.

Vi bröt för dagen, tjuren hittades och vi var rätt nöjda med vad vi åstakommit än så länge. Väl hemma hämtade vi flickorna, vi åt lite mat och sedan blev det bastubad.

Imorgon blir det en ny såt att jaga i, jag är verkligen skit trött.


En lustig tanke: jag tänkte att en vecka i skogen vore toppen för min migrän, tänkte då inte på att all denna eldning med röken som påföljd, ger just - migrän.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kalina - 7 mars 2012 18:20

1. Jag har inte bloggat på en hel evighet och det beror nog på: a) har inte haft tid b) har inte haft lust c) har inte haft ork d) har inte haft inspiration. e)f)g) en massa andra orsaker...   2. Jag har gjort en kupp idag. Jag bjöd mina barn på ...

Av Kalina - 6 februari 2012 15:47

Hur svårt ska det vara att umgås på ett nytt sätt? Bryta mönster, traditioner och vanor. Det här gillar du det här gillar jag, hur ska vi kunna mötas? Hur ska vi kunna hitta varandra? Helt plötsligt kändes avstånden milslånga.   Du och jag so...

Av Kalina - 20 januari 2012 14:18

Idag började dagen med en faktiskt rätt skön powerwalk bort till Almo för att träffa min kära vän Sara. Kylan bet rejält i kinderna idag men jag fick snabbt upp ångan. Vi slog föje och gick runt byn och babblade på som vanligt, det är så härligt att ...

Av Kalina - 11 januari 2012 14:36

Jag brukar ägna mig åt att gå igenom posten och alla tidningar jag inte hinner läsa på morgonen då jag äter frukost, mycket för att jag är ju ensam då och det känns liksom som en bra sysselsättning, då kan man oftast rensa bort en hel del gammalt brå...

Av Kalina - 10 januari 2012 14:45

Som jag tidigare skrivit så påverkar musiken mig väldigt mycket. Här om dagen hörde jag en låt som jag faktiskt hört sådär i bakgrunden tidigare men inte reflekterat så mycket över. Men nu när jag hörde den igen har den etsats sig fast och jag känner...

Ovido - Quiz & Flashcards