Näsbykôlla

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Konklusioner

Av Kalina - 25 oktober 2009 09:05

Så här är det, efter att ha kämpat på i alldeles för högt tempo, alldeles för länge känner mig kropp att det inte går längre. Jag testade åka på F&S träningen i tisdags men redan innan jag ens hunnit dit hade jag ont i bröstet (varningssignal 1) jag blev jätteglad när jag fick träffa mina vänner och så, blev sugen att träna men vis av den tidigare erfarenheten ska jag ta det lite lugnt för huvudets skull, när mina vänner började prata med mig och fråga hur det är och jag försökte klämma fram met ett - sådär, började tårarna spruta (varningssignal 2 )

Det gick ändå hyfsat jag gjorde mitt jobb men kände mot slutet att migränen kom smygande, trots att jag bara satt där och skötte musiken (varningssignal 3). Nu är det slut på detta, jag bestämde, med god hj'lp av mina friskis vänner, att ta en längre paus. jag är inte med något mer denna termin, känner att det känns skönt men kraven hänger ju över en ändå känns det som. Nu har jag fått en massa mail av mina vänner som säger att det är klokt att bryta och klokt att ta en paus.


Nu har jag avklarat en vecka av jakt också, varit på jobbet efter det och hunnit tänka lite på upplevelsen. Jag måste säga att jakt ger otoligt många olika intryck och insikter. Det är ju dels en rolig hobby, ett väldigt speciellt sätt att fixa mat på, men något jag har märkt är att många människor ändras så fort jaktveckan kommit igång och så fort de gröna kläderna åkt på. Jag säger inte att alla drabbas och jag säger inte att det är någon skillnad på män och kvinor i det fallet, det är jägare det handlar om. Helt plötsligt är det ok för vissa att stinka sprit varje morgon vid samlingen, inget som normal skulle inträffa på en morgonsamling på jobbet. Helt plötsligt bildas det lag, inte som det vore en rolig match som tex fotboll eller liknade (även om många även tar det på blodigt allvar). Dessa lag är som värdsdelar med en hel ocean emellan. Dessa olika lag finner sin plikt att så långt det går, slå det andra lagen på fingrarna genom att skjuta mer, skjuta bättre, skjuta fler, man hör histiorier om hundar som när de råkat komma in på grannlagets marker, blivit fastbundna och sedan har grannlaget helt enket struntat i att rapportera till den som äger hunden vart den är, allt för att kunna ta ett försprång i jakten. Det tisslas och tasslas om de olika lagen så till det milda grad, att man helt glömmer bort att bakom dessa jägare finns; läraren, riksspelmannen, snickaren, rörmokaren osv.

I jaktlagen finns även en styrelse och här blir det också konflikter, konflikter mellan medlemmarna och markägarna.  markägarna har rätt att kräva vissa saker och har även rätt att vara med i de beslut som fattas, de övriga medlemmarna tycker ibland detta är besvärligt och mängder av fula knep används för att undkomma. En markägare som hävdar sin rätt blir besvärlig och måste sättas på plats. Även där finns många exempel. En markägare i ett lag som hävdade sin rätt, ville ha rättvisa när det gälde vilka som skulle få gå med hund och så vidare. Då han skulle hämta sin köttdel, låg där en halv styckad gris till honom, som en liten symbol antar jag. Jag tycker det är vidrigt, jag känner inte att behöver ta någons parti men varför kan jakt inte bara få vara en trevlig sak, ett intresse som man delar med vänner, som vi gör för att vi värnar om naturen, för att vi har ett intresse i miljö, ett intresse i skytte.

Fram för fler fritänkare i jakten, och framför allt fram för fler kvinnor, jag tror detta kan bli lite bättre om vi blir mer blandade i lagen, det tror jag i det flesta sammanhang.

Jag tänker kämpa mot alla dessa fördommar och alla dessa negativa tankar och destrutiva beteenden, jag har tur som ändå har ett rätt fritänkande jaktlag att jaga i.


så då var det sagt.

 
 
Farsan

Farsan

25 oktober 2009 19:05

Hej! I vårt jaktlag har vi tre kvinnor. Dessa beteenden förekommer inte. Vi har det jättetrevligt. Mellan jaktlagen är det ingen avúndsjuka eller bråk. Jaktledarna umgås och rapporterar till varandra. De frågar varandra under jakten hur det går. Hjälper varandra utan problem. Det bästa lag man kan vara i.

http://budkatta

 
Ingen bild

syster

25 oktober 2009 19:54

du sätter ord på tankarna när du talar om jakten. Jag som inte jagar men får höra alla histroier blir så förbannad, kan vuxna människor betee sig på detta vis??? ja tydligen och tyvärr så förekommer ju detta i fler sammanhang. Tex. inom olika yrken. Mobbning brukar man säga när barn beter sig på detta vis. Är också väldigt glad över att du tänker på din hälsa.

 
Ida

Ida

22 november 2009 11:59

Vilka kloka ord du skriver! Jag tror att du har helt rätt i att det behövs fler kvinnor och överlag fler personer som vågar säga sin åsikt och inte bara låta gaphalsarna göra sig hörda. Som det ser ut nu är det ju många som tror att nästan alla jägare är som stolpskotten du beskriver. Jag är ju själv jaktintresserad och vill gärna börja jaga framöver men ett tag när jag hörde en massa historier om hur jargongen gick i vissa jaktlag jag hade insyn tappade jag nästan sugen.

Vad gäller din hälsa är du som vanligt klok och insiktsfull där också, se till att ta hand om dig själv - det finns bara en du!

http://rovering.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kalina - 7 mars 2012 18:20

1. Jag har inte bloggat på en hel evighet och det beror nog på: a) har inte haft tid b) har inte haft lust c) har inte haft ork d) har inte haft inspiration. e)f)g) en massa andra orsaker...   2. Jag har gjort en kupp idag. Jag bjöd mina barn på ...

Av Kalina - 6 februari 2012 15:47

Hur svårt ska det vara att umgås på ett nytt sätt? Bryta mönster, traditioner och vanor. Det här gillar du det här gillar jag, hur ska vi kunna mötas? Hur ska vi kunna hitta varandra? Helt plötsligt kändes avstånden milslånga.   Du och jag so...

Av Kalina - 20 januari 2012 14:18

Idag började dagen med en faktiskt rätt skön powerwalk bort till Almo för att träffa min kära vän Sara. Kylan bet rejält i kinderna idag men jag fick snabbt upp ångan. Vi slog föje och gick runt byn och babblade på som vanligt, det är så härligt att ...

Av Kalina - 11 januari 2012 14:36

Jag brukar ägna mig åt att gå igenom posten och alla tidningar jag inte hinner läsa på morgonen då jag äter frukost, mycket för att jag är ju ensam då och det känns liksom som en bra sysselsättning, då kan man oftast rensa bort en hel del gammalt brå...

Av Kalina - 10 januari 2012 14:45

Som jag tidigare skrivit så påverkar musiken mig väldigt mycket. Här om dagen hörde jag en låt som jag faktiskt hört sådär i bakgrunden tidigare men inte reflekterat så mycket över. Men nu när jag hörde den igen har den etsats sig fast och jag känner...

Ovido - Quiz & Flashcards