Näsbykôlla

Direktlänk till inlägg 28 mars 2010

Att dansa

Av Kalina - 28 mars 2010 19:20

Bland det roligaste och härligaste som finns är att dansa. Dansen gör mig lycklig.

Har just haft mina två barndansgrupper och det är makalöst roligt. Jag skall väl ändå säga att jag ofta känner att det lite motigt att gå dit, det tar på krafterna att vara inspirerande och en bra dansfröken, men när jag väl är där och när vi dansar, när jag ser att barnen ler, när jag ser att dom lär sig och sträcker på sig när jag berömmer dom - då får jag ny energi.


Danser jag minns som väldigt speciella är några stycken.

 Nu nämner jag inte de danser där jag dansat tätt ihop med någon jag tycker eller tyckt om väldigt mycket, de klassiska tryckarna är ett kapitel för sig, nä nu tala jag om den intensva härliga dansen man får uppleva om man lär sig lite folkdans, eller gameldans.


För ca 8 år sedan eller nått var jag med en god vän till östbjörka på bystugedans, där dansades det hej vilt med flera olika både bra och mindre bra kavaljerer för kvällen. men det jag minns bäst, är när jag och min vän Å, dansar tillsammans, intensivt, polskor till en kvinna som sjöng, vi hade linnekläder, det var hett. Själva grejen att få dansa till någon som sjunger är häftigt men sedan att dansa med henne var speciellt, hon är speciell och dansen var fantastisk.


Någon år senare var jag på Rättvik folklore festival, där har jag dansat många fantastiska danser men just denna kväll träffade jag en otroligt duktig dansare. Han bjöd upp nere i ladan tidigare på kvällen, vi dansade polskor från dalarna, han var duktig men detta var min typ av dans, superroligt! Senare på kvällen uppe i mörksuggatältet såg jag honom igen, nu var det lite annan dans, springpolskor, polser, något jag bara provat på lite tidigare. han bjöd upp, jag var först lite nervös, men det bara flöt på. Vi dansade så intensivt, inget annat fanns i världen förutom vi två och vår dans. Otrolig musik, otrolig dans, otroligt intensivt. Vi dansade säkert tio danser när vi tvingades bryta upp. jag hade kunnat dansa hela natten.


Den tredje dansen jag tänker nämna är för snart fyra år sedan. Jag står bredvid mannen jag älskar, mannen jag vill dela mitt liv med, mannen som jag precis sagt ja till inför Gud och inför alla människor jag älskar. Spelmännen spelar upp Eklundapolskan och vi vänder oss från altaret och mot församlingen. Vi börjar dansa en otrolig Bingsjöpolska, vi dansar den där framme i koret, framför präst och framför hela församlingen som ett bevis på vårt kärlek. Så mycket glädje, så mycket passion och framför allt så mycket kärlek. Fanns inget annat jag hellre ville göra just då än att dansa med min man, visa alla att nu är det vi!


Jag har dansat så många fantastiska danser i mina dagar och jag längtar efter mina nya minnen, Dansen är livet!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kalina - 7 mars 2012 18:20

1. Jag har inte bloggat på en hel evighet och det beror nog på: a) har inte haft tid b) har inte haft lust c) har inte haft ork d) har inte haft inspiration. e)f)g) en massa andra orsaker...   2. Jag har gjort en kupp idag. Jag bjöd mina barn på ...

Av Kalina - 6 februari 2012 15:47

Hur svårt ska det vara att umgås på ett nytt sätt? Bryta mönster, traditioner och vanor. Det här gillar du det här gillar jag, hur ska vi kunna mötas? Hur ska vi kunna hitta varandra? Helt plötsligt kändes avstånden milslånga.   Du och jag so...

Av Kalina - 20 januari 2012 14:18

Idag började dagen med en faktiskt rätt skön powerwalk bort till Almo för att träffa min kära vän Sara. Kylan bet rejält i kinderna idag men jag fick snabbt upp ångan. Vi slog föje och gick runt byn och babblade på som vanligt, det är så härligt att ...

Av Kalina - 11 januari 2012 14:36

Jag brukar ägna mig åt att gå igenom posten och alla tidningar jag inte hinner läsa på morgonen då jag äter frukost, mycket för att jag är ju ensam då och det känns liksom som en bra sysselsättning, då kan man oftast rensa bort en hel del gammalt brå...

Av Kalina - 10 januari 2012 14:45

Som jag tidigare skrivit så påverkar musiken mig väldigt mycket. Här om dagen hörde jag en låt som jag faktiskt hört sådär i bakgrunden tidigare men inte reflekterat så mycket över. Men nu när jag hörde den igen har den etsats sig fast och jag känner...

Ovido - Quiz & Flashcards