Näsbykôlla

Alla inlägg den 5 juli 2009

Av Kalina - 5 juli 2009 18:35

Idag var det verligen dagen efter, det bevisar att det inte är alkoholen som ger baksmälla, baksmälla kan tydligen te sig på olika sätt. Vi fick iallafall sovmorgon jag och maken, flickorna sov hos farmor. Efter frukosten for jag iväg för att hämta flickorna, min far och hans fru var nämligen på väg på lite lunch och firande för min man.

Flickorna var glada när jag kom och hämtade dom men det märktes genast att dom inte var i det bästa skicket. Min mans fru S sa att man får räkna med baksmälla när man haft barnen borta hos barnvakt och det håller jag verkligen med om, dom var som förbytta. Myran var mest ledsen, trött och klängig, ärtan var dryg och mest bara gnällig.

Efter lunchen vid kl 14 kom närmsta släkten på min makes sida på lite kalas, det var makens bror med familj, mor och far med särbo. Jättetrevligt och lugnt blev kalaset faktiskt. jag hade gjort cookies och buffilstårta.

Båda två är favoriter, kakorna blev populära och flera ville ha receptet.

Recept på kakorna kommer här:


Chocolate cookies ca 25 st

 ·         125 gr margarin

·         3 dl Socker

·         2 ägg

·         2 ts vaniljsocker

·         4,5 dl vetemjöl

·         ¾ dl kakao

·         1 tsk salt

·         1 tsk bakpulver

·         Vit blockchoklad alt. non stop eller smarties

Gör så här:

1.       Sätt ugnen på 175 grader

2.       Blanda margarin, socker, ägg och vaniljsocker i en skål med elvisp eller i en matberedare så det blir en krämig smet.

3.       Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda detta ordentligt till en seg massa.

4.       Klicka ut ca 2 msk smet til varje kaka på bakplåtspaper. Dom flyter ut så ca 9-12 stycken på varje papper är lagom. Hacka blockcholkladen i bitar och lägg på, alternativt non stop eller smarties.

Grädda i mitten i ugnen i ca 12 minuter.


Dessa är oemotståndliga och tar inte speciellt lång tid att baka.

Efter detta kalas började allt spåra ur, flickorna var trött och så även vi, hungern började även den göra sig påmind och det var dags för en akututryckning, sån tur att det fanns falukorv i kylen. Det blev en korvstroganof med makaroner, enkelt och gott. Nu är ungarna nattade, lika bra att få det överstökat, ser fram emot en lugn kväll. Nästa vecka är fulltecknad, bäst att njuta av det lugn som är.

hade


Ovido - Quiz & Flashcards