Näsbykôlla

Alla inlägg den 16 maj 2009

Av Kalina - 16 maj 2009 18:42

Nu börjar ännu en dag dra mot sitt slut, nästan iallafall.

Fick lite sovmorgon i morse och sen var det bara att komma igång, maken var ute och klippte gräs nästan hela förmiddagen och jag tvättade och förberedde middagsmaten.

Jag satte på en film, "Madicken", och jag och flickorna tittade medans jag märkte kläder, det behövdes kan jag säga, en hel drös med omärkta kläder, det gillar dom inte på dagis.

Sedan blev det en rätt tidig lunch, rester från den trevliga middagen igår, mums! Efter lunchen och en kopp kaffe for jag och L iväg till Limsjön för att värma upp deltagarna i "limsjön runt", det var lite blåsigt men gick bra, sedan när starten gått fort jag och min kära vän C iväg i joggingtempo, jag och C hade bestämt att ta det lugnt i detta lopp, då hälsan inte är som den ska, så det blev jogging blandat med powerwalk, gick riktigt bra, snart blev vi ensamma, blev omjoggade men sedan blev det lugn igen, vi hade urtrevligt, pratade och joggade på, efter en stund hörde vi någon bakom oss, det var en cykligt som samlade upp skyltar och grejer, vi var alltså sist, nåja ingen prestige i det hela. :o)

Vi kom runt de 7km på ca 50minuter, rätt bra ändå med tanka på att vi inte sprang nått. Vi fick en varsin plakett och sedan fanns det priser som lottats på startnumret, jag fick lite skarpbulla och C fick ett presentkort på lunch på Moskogen och två tröjor, kul!

Efter att Friskisarna samlader ihop oss efter tävligen, for jag och L till Siljan och fikade, åt glass.

Väl hemma var det bara att ta itu med maten. På menyn: Hamburgare med mos och Coleslawsallad

 Recept

Hamburgarna gjorde jag på älgfärs, emndet går ju lika bra nötfärs.

400g färs

½ts salt

svartpeppar

1½ msk potatismjöl

1dl mjölk


rör ihop färsen, platta ut till lagoma hamburgare, stek eller grilla


min favvo coleslaw

Strimla lagomt med vitkål, typ ett kvarts huvud för ca 4 personer

två morötter, riv grovt

en halv gul lök finhackas

svartpeppar efter behalg

salt efter behag ca 1 tsk

ca 3-4dl cremefraiche alt. avrunnen turkisk yoghurt

Strösocker ca ½ tsk

en liten klick majonäs

ev en klyfta riven vitlök (valfritt) 


När vitkålen har strimlats läggs den ner i kokande vatten och häls direkt av den i en sil och skölj med kallt vatten, låt den rinna av.


Blanda ihop alla ingredienser och låt den gärna stå till sig några timmar i kylen innan servering.


Till hamburgarna och coleslawen hade jag hemmagjord potatismos och grönsaker.


Efter maten bastade vi hela familjen.

Nu väntar jag bara på att få hiva äldsta ungen isäng, (den minsta ligger redan) Sedan blir det mys i soffan till melodifestival.


må gott

Ovido - Quiz & Flashcards