Näsbykôlla

Alla inlägg den 18 juni 2009

Av Kalina - 18 juni 2009 22:33

Midsommar är i antågande och jag, flickorna och morbror T skulle ta oss in till Leksand för att handla, vi tänkte att om man är tidig så är det nog rätt lagomt med folk i affären. Vi tod dock en promenad till gruskultingarna först, så söta, man skulle vilja pussa dom. Efter promenad och en raskare sådan efter som regnet kom, var vi iallafall hemma, placerade oss i bilen för att åka in mot Leksand. Första chocken kom väl redan på parkeringen, det var fullt. Vi fick cirkulera en stund innan vi äntligen fick en lucka, sen var det bara ut med hela högen och in på Mårtas ica. Om det var lite folk, nja så skulle jag kanske inte uttrycka det, det var knökfullt. Ärtan fick sicksacka mellan tanter och farbröder som trängdes förbi i vild karriär för att komma först till laxbiten och sillbiten.

Nu är det ju så att i högtider, eller snarare förberedelserna för högtiderna, så förvandlas folk från lugna och beskedliga, givmilda och hänsynsfulla till hänsynslösa stressande monster. Armbågar vässas och ögon glöder.

jag blir smått förskräckt och lite rädd när jag försöker ta mig fram med min lilla skara. Efter mycket pusslande i detta levande femtonspel kom vi iallafall fram till kassorna, betalade och kom ut till bilen med kassarna. Sedan var det dags för apoteket,. jordgubbar och besök i nästa affär för att försöka få tag i det som inte fanns i första. -Jag är kissnödig var den första kommentaren när vi kom fram till affär nr två. In bakom lagret och på en kundtoa, alla passade på att kissa utifall. :o)

Sedan ut i butiken igen, nu börjar blodsockret bli lågt, Myran ballar ur och lägger sig skrikande på golvet, storasyster sliter i Myran och säger - ligg inte här och skräpa.

Efter denna cirkus entrar vi jordgubbståndet, köper två skitdyra lådor jordgubbar, knallar till Apoteket. Väl framme i kassan har dom ett nytt system. Lämna beställningen och kom tillbaka efter ca 20 minuter  och hämta. Svettigt! Vi går helt sonika till konditoriet, köper ett gäng mackor, te och festisar till två trötta barn, morbror och mamma. Vi blir genast på bättre humör.

Går till bilen, där får gänet vänta medans jag rusar till apoteket för att hämta det sista, sedan äntligen hem igen. Väl i Näs åker jag upp på Tempo, barnen och T kvar i bilen medans jag går in för att införskaffa godis till söndagens fiskdamm. Köper en hel korg full med godis, ändå kan inte affären sponsra med påsar, lite snålt kan jag tycka, men men.

Hemma sover fortfarande barnen. Jag och T skyndar oss att släpa in alla varor och jag sätter igång att göra godispåsar.

Barnen vaknar, vi äter lite mat och sedan placeras barnen framför en film en stund, regnet öser ner ute. Då kommer jag på att vi ska ju knyta kransar till stora majstången på festplatsen med J och C. Ringer och kommer överens om att åka dit. Klär barn och morbror och mig själv i så varmt och regntätt som möjligt alltså galonisar, stövlar - rubbet! Packar in alla i bilen och drar upp. Då ringer min man, påväg hem från jobbet. Varför binder ni inte kransarna på vår altan istället, det är ju bara att lägga ut plst. Sagt och gjort. På festplatsen träffar vi Coch J och bestämmer oss för att frakta ner rubbet till oss.

Ur med ungarna igen, av med galonisar in med plast till golvet på altanen. Där har jag nu tillbringat kvällen, klippt björkvistar. Vi tog en god middag tillsammans, lirade bra musik på stereon, man och barn och morbror drog ner till bastun medans vi fortsatte jobba på. Klockan var över nio när vi var färdiga. Nu sover barnen, Lars och en kompis sitter och groggar lite i köket, jag har värmt upp mig i bastun, har fått förfärligt ont i ena vaden - hjälpt, jag som ska dansa i 180 imorgon!

Känns som jag borde få tålamodspris idag.

Glad midsommar!

Ovido - Quiz & Flashcards